Eerst spelen, dan huiswerk maken!


Kinderen die veel bewegen, presteren beter op school. Dat blijkt uit een grootschalige Nederlandse studie. “Eerst huiswerk maken en dan spelen, is dus geen goede regel,” zegt onderzoekster Amika Singh van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ook een dagelijkse routine, met vaste tijdstippen om te eten en te slapen, zou tot betere resultaten leiden.

 

Naar school gaan, huiswerk maken, naar de jeugdbeweging gaan, trainen bij de sportclub, … “Is het niet teveel en zou mijn kind niet beter kappen met de sportclub?”, hoor je ouders zich wel eens afvragen. “Neen, integendeel”, zegt Singh. Zij bekeek het bewegingspatroon en de leerprestaties van 12.000 kinderen tussen zes en achttien jaar en ontdekte een verband. Kinderen die bewegen, presteren beter op school. Singh heeft drie verklaringen:

  • Op school zit je kind in een groep en moet hij leren omgaan met regels. Kinderen die na school in een club sporten, zijn het gewoon om in een team te functioneren en rekening te houden met een reglement. Het kan hen een voorsprong geven op school.
  • Beweging bevordert de bloedsomloop en zorgt er op die manier voor dat er meer zuurstof naar de hersenen gaat.
  • Bij het sporten komen endorfinen vrij en die zorgen ervoor dat we minder last hebben van stress, die prestaties negatief beïnvloedt.

Om de voordelen van sport te ontdekken, moeten kinderen niet in een club sporten. Ook wie elke dag naar school fietst of op de speelplaats ravot in plaats van op een bankje te zitten, scoort beter.

Routine

Niet alleen beweging bevordert de schoolprestaties, ook een dagelijkse routine, met vaste tijdstippen om te slapen en te eten, is erg belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek van het Britse Prince’s Trust bij meer dan tweeduizend jongeren. Volgens het onderzoek heeft vier op de tien leerlingen met slechte cijfers geen vast uur om naar bed te gaan. Kinderen uit families die niet op een vast tijdstip eten, hebben ook dubbel zoveel kans op slechte resultaten op school.

Volgens het onderzoek zijn kinderen die opgroeien zonder structuur ook minder gelukkig en hebben ze minder zelfvertrouwen. “Het gebrek aan structuur en routine kan een verwoestende impact hebben op het leven van een kind”, zegt Martina Milburn van Prince’s Trust. “Zonder de juiste ondersteuning zijn ze een vogel voor de kat. Ze hebben minder zelfvertrouwen, geen goed diploma en zijn vaak werkloos. Een dagelijkse routine is dus onmisbaar voor een kind.”

(Bron:www.klasse.be)