Wat is een WebQuest?  

Een WebQuest of WebKwestie is een activiteit voor leerlingen, waarbij de informatie geheel of gedeeltelijk van het web komt. Individueel of in groepjes maken de leerlingen een product. Dat kan zijn een spreekbeurt, een werkstuk, een powerpoint-presentatie, een verslag, een krantenartikel, …..

In 1995 ontwikkelde Bernie Dodge, professor aan de San Diego State University in Amerika, het WebQuest-idee. Hij zocht met zijn studenten een manier om in het onderwijs op een interessante wijze gebruik te maken van internet.Hij wilde de leerlingen op een uitdagende manier gebruik laten maken van internetbronnen. Je kunt hem persoonlijk zien en hem zijn relaas horen vertellen.
Dodge werkt nog steeds aan de San Diego State University. Nog steeds werkt hij volop aan de (door)ontwikkeling van WebQuests.

Iedere WebQuest bestaat uit 7 onderdelen volgens een vaste indeling en volgorde: 

1.    Inleiding (introduction)

2.    Opdracht (task)

3.    Werkwijze (process)

4.    Informatiebronnen (resources)

5.    Beoordelingsschema (evaluation)

6.    Terugblik (conclusion)

7.    Leerkracht (teacherpage) 

Een WebQuest is een aantrekkelijke vorm van integratie van de computer, zelfstandig werken en internet. WebQuests worden gemaakt door praktijkmensen: docenten en studenten.

In een WebQuest/WebKwestie hebben de leerlingen meestal een rol (boswachter, museumdirecteur, striptekenaar, enz.). In die rol moeten zij een product maken. De informatie die ze daarvoor nodig hebben, komt voor het grootste deel van het internet.

De websites die de leerlingen nodig hebben voor hun WebQuest zijn op voorhand door de webquestmaker uitgezocht. De maker van de WebQuest voegt alleen een website toe aan de WebQuest wanneer hij denkt dat die bruikbaar is voor de leerling. Daardoor hoeven de leerlingen niet via zoekmachines te werken en verdwalen dus minder op internet. En daardoor komen ze niet op ongewenste sites.