Ergonomie bij computergebruik in de klas.

Kan overmatig gebruik van de computer de gezondheid schaden? Hierover is de discussie nog volop aan de gang. Het is echter nog te vroeg om de psychosociale effecten van computergebruik bij kinderen te meten. Er zijn wel aanwijzingen dat bij verkeerd of onoordeelkundig gebruik fysische ongemakken kunnen optreden. Vandaar dat we best rekening houden met enkele aanbevelingen:

Bestaand onderzoek leert dat kinderen gevoeliger zijn voor RSI, vaak de ‘muisarm’ genoemd. Logisch ook, want het materiaal dat kinderen gebruiken, is meestal ontworpen voor volwassenen. Dit probleem van te intens gebruik zal in een lagere school waarschijnlijk niet zo snel optreden.

  • We zorgen er gewoon voor dat de kinderen niet te lang aan een stuk oefenen;
  • elk scherm heeft een lichte stralingsfactor, vooral oudere monitors. Het is daarom ook aan te raden dat we de leerlingen niet te dicht en te lang bij het scherm laten zitten;
  • uiteraard moeten we ook aandacht hebben aan een juiste zithouding en zorgen voor aangepast meubilair;
  • daarnaast is het ook nodig voldoende tijd te besteden aan de opstelling van de computer, de muis en het toetsenbord.

 

Tijdens de ICT-lessen proberen we de leerlingen dan ook een goede ergonomie aan te leren:

We voorkomen hoofdpijn en oogklachten door:

  • kinderen te leren op tijd te stoppen of te pauzeren;
  • regelmatig te knipperen met de ogen;
  • het beeldscherm op de juiste hoogte te zetten;
  • duidelijke letters te gebruiken.

 

De juiste zithouding is:

  • een rechte rug, liefst gesteund door een rugleuning;
  • de armen horizontaal naar het toetsenbord;
  • de bovenbenen verticaal en stevig op de grond;
  • de afstand ogen-beeldscherm bedraagt 50-70cm.

 

De kinderen moeten rustig blijven werken en geen onnodige hoofdbewegingen maken.